Dansband och tårar...

Tjenare

Sverige, visst är det underbart! Inget krig, fin natur och hög levnadsstandard för 99 % av befolkningen, om man jämför med de som har det sämst på planeten. Med andra ord har vi det riktigt bra.
Men det finns allt baksidor med landet lagom också. Inte något som direkt plågar oss, men som absolut irriterar och kliar på ryggen precis på den punkten där vi inte når med händerna. Här kommer något som kliar på min rygg.

Vi svenskar spenderar mycket tid framför teven. Vi kan föra konversationer om det som går på tv, vad vi tycker är bra och inte bra. Och det finns mycket skräp i burken som vi tittar på bara för att, istället för att stänga av och göra något annat.
För det första; dansband. Vad är grejen? SVT har nu dragit igång sin tredje säsong av ”Dansbandskampen”, ett program som tagit alla svenska hjärtan med storm! Eller? NEJ! Dessutom på bästa sändningstid?! Det är musik som inte håller måttet, sämre och sämre s.k. musiker, stel programledare, en grå jury med ointressanta åsikter som mestadels går ut på vad fantastiska alla är. NEJ! Det är inte fantastiskt! Det själ tid! Inte nog med det, tv4 ger sig in i branschen också. Men de förstår att det inte bör sändas på huvudkanalen, men ändå. De har nu premiär på tv4+ för ”Dansbandsbrudar”. Tack, precis vad jag ville ha. ”- Men det finns ju massa människor, och säkerligen på landsbygden, som älskar dansband!” Jaha, men starta då ”Dansbandskanalen” så vi vanliga icke-dansbandare kan välja bort skiten!
Det enda roliga i den här soppan är att det är Peter Settman och tv-bolaget Baluba som startade dansbandskampen. Settman är enligt mig riktigt kul, och Baluba producerade även program som ”Hey Baberiba” som jag också uppskattade…
Det var det.

Något annat som inte får glömmas är tv4:s envisa nyhets- och reklamavbrott mitt i söndagsfilmen. Finns det något mer irriterande? Antagligen inte…

Sen finns det ju de här fantastiskt dåliga reklamfilmerna som är dubbade så grovt att man bara vill gråta. Knallrosa och klara färger, och alltid är det någon sorts rengöringsmedel som man gör reklam för; tvättmedel, fläckborttagningsmedel, tandkräm o.s.v.

Sedan är det ju det här med våra avdankade kändisar som ska lanseras på nytt, för att folk förträngt dem en aning och riktar in sig på det nya och väsentliga. Pernilla Wahlgren dejtar någon hunk som är minst tjugo år yngre än henne, Lill-Babs tar upp sändningstid och berättar om livets svåra stunder och helst ska alla kändisar samlas i samma program och bli bästa vänner och tävla i flest fällda tårar. Då har det gått för långt! Men jag måste faktiskt göra ett undantag, tv4:s ”Så mycket bättre” tycker jag ändå är rätt okej. Jag är till och med beredd att kalla det för bra. Okej, Lill-Babs är med där också, men här finns ändå en mix av yngre och äldre. Petter tycker jag är klockren i det gänget, han är pricken över ”i” och syr ihop det hela måste jag säga. Hans tolkningar på låtarna är också tummen upp!

Dagens inlägg blev lite väl långt kanske, och det skulle även kunna göras mycket längre – med tanke på allt som går på tv…

Tack för att du läste!
Gnällspiken kommer tillbaka, var så säker.

 


Kommentarer
Postat av: Kenneth

Brilliant blogg min käre vän Richard!

Jag kommer att vara en trogen läsare, var så säker.

2010-11-13 @ 23:56:54
URL: http://http
Postat av: du vet vem

Kunde inte hålla med mer än vad jag gör. Återigen, bra tejst!

2010-11-14 @ 14:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0